لو وليّك ربك هينجيك من كل ضيق وغم، ومع العُسر دايمًا هتلاقي اليُسر، ولو غلطت فهو بيربيك تربية الحنون القريب عشان يرقيك أقوال مصطفى حسني

شاركونا في مسابقة "إنت فين على الطريق " لحلقة "العمرة" وكونوا من الفائزين للمشاركة برجاء الضغط هنا جديد مصطفى حسني

آخر 10 مشاركات
لكل من يعرف لغة ما ولكل من يريد ان يعرف لغة ما تفدلو هنا ......من فضلكم (الكاتـب : najua - آخر مشاركة : مشاركة2 - مشاركات : 278 - المشاهدات : 279 )           »          السلام عليكم (الكاتـب : مشاركة2 - مشاركات : 0 - المشاهدات : 1 )           »          تنبيه للاعضاء ...اليــوم أو غــداً ستجمــع مواضيعكــم !! (الكاتـب : مشاركة2 - آخر مشاركة : Fagr Alislam - مشاركات : 2 - المشاهدات : 3 )           »          مع ام ضد (الكاتـب : مشاركة2 - آخر مشاركة : Fagr Alislam - مشاركات : 70 - المشاهدات : 71 )           »          ســأغيـــب . (الكاتـب : الق العروبة - آخر مشاركة : Fagr Alislam - مشاركات : 15 - المشاهدات : 16 )           »          فكرة لكل البنات الى بطلوا يدخلوا المنتدى ...كنا صحبه الم تشتاقوا (الكاتـب : mohebt_allah93 - آخر مشاركة : Fagr Alislam - مشاركات : 27 - المشاهدات : 28 )           »          احبك ربـــــى...مقتطفات من الكلام الاسلامى (الكاتـب : Fagr Alislam - مشاركات : 19 - المشاهدات : 20 )           »          علــــــمنـــــى رســـــــــول اللــــــــه (الكاتـب : Fagr Alislam - مشاركات : 3 - المشاهدات : 4 )           »          ايقونات جميله صغيره لتزيين الكلام (الكاتـب : Fagr Alislam - مشاركات : 2 - المشاهدات : 3 )           »          أسوأ ما قد يواجهه الإنسان (الكاتـب : Fagr Alislam - مشاركات : 6 - المشاهدات : 7 )

العودة   منتدى موقع مصطفى حسني > :: إدارة المنتدى :: > أرشيف المنتدي

غير مقروء 12-02-2011, 04:25 PM   رقم المشاركة : 1
ملكه صلاح
Senior Member

الصورة الرمزية ملكه صلاح

ملكه صلاح غير متواجد حالياً

افتراضي احبك ربي بان اثق فيك

نبدا الكلام بذكر خير الانام وسيد ولد ادم وشفيع الامم وحبيب الرحمن محمد بن عبد الله (صلي الله عليه وسلم)

حلقه اليوم مهمه جداااااا اولا بالنسبه الي اي يوم في حياتنا وخاصه ان الامتحانات علي الابواب والمذاكره بقي والرعب وكده سواء في الجامعه او حتي في الابتدائي حاسس بحمل كبير مش قادر عليه مرعوب خايف .

من بعد العيد كله بدا يذاكر صح ويشد علي نفسه شويه وفي بعضنا لسه نايم منا اللي عايز يحقق حلمه وهيموت ويتحقق في اللي بيشتغل علي حلمه ده علشان يحقق وفي اللي نايم ويقول انا بحلم.

حلقه اليوم عباره عن دفعه الي الامام دفعه الي الروح لكي تنشط من جديد يلا كله معاي اصحي وفوق اوي يلا ...

الثقه: ما هي اضربك مثل مثلا لو والد حضرتك قالك انت لو ذكرت كويس وجبت مجموع هاجبلك هديه كبيره انا مثلا اخويا قالي لو جبت في 2 ثانوي 99% هيجبلي لاب انا بقي عندي ثقه مليون في المائه اني لو جبت الدرجه دي هيجبلي اللاب هي دي بقي الثقه
فاكيد هاتعب واشتغل واذاكر علشان نفسي وعلشان احصل علي الهديه ولله المثل الاعلي تعرف انت مع ربنا مش عايز منك حاجه الا انك تشتغل علشان نفسك انت مش علشانه سبحانه وهو مش محتاج تعبك ولا هو عايز يتعبك لا ولكن مجرد سبب للعطاء وخلي بالك الدنيا دار شقاء وابتلاء ولما تتعب هتلاقي الجنه في الاخر

يعني الثقه انك تعمل اللي عليك وتقول يارب وعندك امل شديد بل اعتراف ان الله سوف يعطيك الاجر

كيف اجمع بين الثقه في الله واني خايف من المستقبل؟؟؟

طب ممكن تصلي علي النبي زيد النبي صلاه (عليه الصلاه والسلام)
اولا الخوف ده شئ عادي وطبيعي جدا ولكن هناك نوعين من الخوف
1)الخوف يحركك الي الامام ويشغلك اكتر
2)خوف يوقفك مكانك ويحبطك وينيمك اكتر

يعني ايه ,يعني انت تخاف لو كنت مقصر في عملك يعني مش عامل اللي عليك مش بتذاكر وكده تخاف هنا ولكن خوف يخليك تقوم تذاكر وتشتغل صح مش تقول خلاص انا فاشل انا مش هاعرف اعمل اي حاجه لالالا خلي بالك
اما لو مجتهد ومذاكر وعامل اللي عليك خلاص انت حاطط بطيخه صيفي في بطنك
وعندك ثقه في نفسك وهذه الثقه نابعه من ثقتك في الله .

وهناك خوف نوع 3 ينزع الثقه اه الا وهو الخوف من المستقبل وهذا ضد الاسلام وضد الشريعه اللي اتي بها سيد الخلق ان المستقبل بيد الله مهما عملت مش هاتعرفه يعني خوفك ملوش لازمه وخلي بالك كمان طول ما انت مع ربنا وبتعمل المطلوب منك مش هاتخاف من المستقبل وهيبقي حلو ان شاء الله
يعني بقي متفكرش كتير تقول طب انا هجيب كام طب انا هادخل كليه ايه طب لو حصل كذا او كذا كده ان شاء الله هتتجنن بسرعه اوي.

اعلم ان نصيبك هيصيبك عمرك ما هتموت وانت لك حاجه عند ربك عمرك ما هتموت وانت ناقص عمر
(قل لن يصيبنا الا ما كتب الله لنا )
من قبل ما تتولد وانت معروف هاتدخل كليه ايه هتبقي فقير ولا غني .............. الخ

انتباهه هااااااااااااااااااام!!!

انا مش بقول ثقه في الله وان كل شئ مكتوب في كتاب عند الله لا يعلم ما به الا هو سبحانه اننا بقي ننام واقول انا اللي مكتوبلي هاخده يعني مهما اشتغلت مش هاحصل الا اللي مكتوبلي لالالالا
ربنا قال اسعي يا عبد وانا اسعي معاك ربنا قال اشتغل وربنا خلقنا اصلا علشان نعمل ونعمر الارض
مثلا: واحد يروح يضع يده في النار ويقول نصيب لا ده تخلف وجهل سوري يعني

انت حيرتيني يعني ازاي اثق في الله....

علي هذه النحو
اولا افعل ما يريده الله منك في حياتك يعني صلاتك عبادتك وشغلك وادعي ربك واستني الاجر وانت في دماغك ان ربنا مش هايضيع تعبك ابداااااااااااا مهما حصل حتي لو نصيبك ده اتاخر هيجيلك برضه
اقولك قصه هي عن افضل شخص في حياتي حبيبي اخويا احمد
هو كان تلميذ ممتاز جدا كان شاطر المدرسين كلهم بيحترموه يعني ادب واخلاق وذكي بس والله مش بقول كده علشان هو اخويا بس ده شهاده المدرسين لحد الان احمد ذاكر في 2 ثانوي اوي وجاب مجموع حلو ولكن في 3 حصل ظروف لينا صعبه اوي وكان فاضل شهر واحد عن الامتحان معرفش يمسك كتاب نقص في 3 كتير دخل كليه مش بيحبها تمريض وكمان بره المدينه بتعتنا واشتغل وهو برضه مش عاجبه شغله وبابا كان نفسه يشغله عندنا في الجامعه المنصوره بس مكنش عندنا امكانيات في 2 اسبوع احمد جاله خبر انه اتعين معيد في الكليه كان في قمه السعاده بس ليه علشان ههو تعب واجتهد ربنا مضيعش تعبه اصحابه اللي في طب مش لاقين شغل اما هو الان دكتور احمد الحمد لله عقبالنا كلنا يارب
معلش طولت عليكوا

بس ناخد ايه من القصه دي اني اتعب مهما حصل واجتهد مستسلمش للفشل واذاكر واعمل اللي عليا والباقي علي ربنا

الثقه لها اوجه كتيره :
1) ثقه عند الدعاء اه ودي مهمه جدا يعني في ناس بتدعي ربها وساعات الدعوه بتتاخر شويه لحكمه عنده سبحانه واكيد خير لينا بس اللي دعي الدعوه بقي يقول انا دعوتي مش مستجابه انا ربنا مش بيحبني لالالا
ربنا ماخرها شويه لحاجه احسن او ممكن يكون شال عنك مصيبه بسبب دعوتك دي يعني كله خير

2)الثقه فيما عند الله يعني خلي في نفسك ان ربنا عمره ما هيخسر تعبك ابدا وهيجزيك عنه عاجلا او اجلا لحكمه عنده سبحانه

الثقه العامه بقي في كل شئ في حياتك

انا عندي جاري هو في 3 ثانوي عام السنه دي السنه اللي فاتت طول السنه بيدعي ربنا انه يجيب 97% مع انه كان يقدر يطلب اكتر من كده بس طلب دي وفي الاخر جاب اللي هو عايزه بالضبط

انا بقي بدعي دعوه غاليه علينا كلنا اني اشوف حبيبي في المنام ولم تستجب بعد قلت لنفسي بدل ما ازعل طب مش ممكن يكون ربنا ماجل الدعوه لحد ما ازوره وشوف هناك وامشي في كل مكان مشي منه

فؤائد الثقه في الله :

1)التفاؤل اه بتخليك متفائل لدرجه متناهيه
2)السلام مع النفس والراحه النفسيه وراحه البال يعني مش هتفكر بقي بكره هيحصل ايه معاك لا انت ماشي وخلاص
3) حب الله يعني انت لما يكون عندك ثقه في حد بتحبه اكتر
4)التوكل علي الله وعدم الخوف وطول العمر وقله المرض
5) عدم الاستسلام للفشل والعمل

وفي نهايه الحلقه احب ان اوجه شكر ليكوا علي انك بتردوا عليا ومشجعني ويار يارب يحقق لك واحد فينا حلمه ويارب يكون عدنكوا ثقه تكفي بلاد

نصيحه اشتغل واعمل واتعب ومتنمش لما الشيطان يوسوسلك قول لا انا معي ربي مش يهمني كلامك ولا وساوسك

لا تستسلم للفشل اضغط علي نفسك سنه ولا 2 ترتاح طول العمر
بابا دايما يقولي انه لما كان في الجيش كانوا بيقولهم
ان العرق في التدريب يوفر الدم في المعركه

سؤال الحلقه
ممكن كل واحد يكتب حلمه!!

وشكـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــرا

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

آخر مواضيعي

0 الي اجمل حاجه في حياتي(aya.s)
0 ممكن؟!
0 اسرائيل تخشي الشجر
0 2احبك ربي بان اكون صحيح النيه
0 انتبهوا !!!

التوقيع

كن مع الله يكن الله معك ولا تكن مع غيره فلن ينفعك

غير مقروء 12-02-2011, 04:40 PM   رقم المشاركة : 2
مروةمحمود (مراةالجنة)
Senior Member

الصورة الرمزية مروةمحمود (مراةالجنة)

مروةمحمود (مراةالجنة) غير متواجد حالياً

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
ماشاء الله لاقوة الا بالله
حلقه فى قمة الروووووعه
مناسبه جدا للوقت
جزاكى الله خيرا ونفع الله ببكى اختى الغاليه
ربنا يكرمك ويوفقك ويرزقك اعلى الدرجات يااااااااااارب ياااااااااااااااارب
ربنا يعزك وينفع بيكى ياملكه يارب زى مابتفيدينا دايما
والله عندك حق مااجمل الثقه بالله بجد بجد بتعمل سكــــــــون وطمائنينه وراحه للبال
حلمى
فعل مايرضى الله دائمااااااا،واكون من العباد الربانين
واعمل ال يفرح النبى بيا،واكون باحثه نفسيه شاطرة،
بارك الله فيكى حبيبتى فى الله
ربنا يكرمك ويسعدك يارب
شكرا ليكى جداااااااااا

آخر مواضيعي

0 &التوكل على الله&
0 الاسباب التى تساعد على حفظ القراءن
0 ولدته أمهُ وهي ميتة
0 لاتعيش اوانت ♦♦♦
0 لماذا نسجد مرتين؟!

التوقيع

الأُنس بكَ يا ربى هو جنتى فى دُنيتى ورضاك عنى يا ربى هىَ فرحتى فى اخرتى ،، أُحبــــك ربى ♥
يارب اجعلنا عباد ربانين نُعمرالأرض بالقيم والأخلاق وبالعمل والبناءوبالذكروالدعاء

غير مقروء 12-02-2011, 04:45 PM   رقم المشاركة : 3
ملكه صلاح
Senior Member

الصورة الرمزية ملكه صلاح

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مراةالجنة(مروة)  مشاهدة المشاركة
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
ماشاء الله لاقوة الا بالله
حلقه فى قمة الروووووعه
مناسبه جدا للوقت
جزاكى الله خيرا ونفع الله ببكى اختى الغاليه
ربنا يكرمك ويوفقك ويرزقك اعلى الدرجات يااااااااااارب ياااااااااااااااارب
ربنا يعزك وينفع بيكى ياملكه يارب زى مابتفيدينا دايما
والله عندك حق مااجمل الثقه بالله بجد بجد بتعمل سكــــــــون وطمائنينه وراحه للبال
حلمى
فعل مايرضى الله دائمااااااا،واكون من العباد الربانين
واعمل ال يفرح النبى بيا،واكون باحثه نفسيه شاطرة،
بارك الله فيكى حبيبتى فى الله
ربنا يكرمك ويسعدك يارب
شكرا ليكى جداااااااااا

وعليكي السلام يا ميرو وحشاني موت
ربنا يخليكي يا قلبي بجد انتي الاروع

وجزاكي مثل كل دعوه جميله طلعه من قلب صادق
يارب يوفقك وتخلصي الدوره اللي بتخديها

حلم جميل يارب تحقيقه يارب والله راضي عنك
شكرا ايه الكلمه دي مش عارفها ايه مفيش شكر بينا
نورتي

آخر مواضيعي

0 احبك ربي بان اثق فيك
0 3احبك ربي بان اكون من اهل الجنه
0 ماذا فعلت انت
0 استطعت ان تضعه في القبر
0 8احبك ربي بان اذكرك

التوقيع

غير مقروء 12-02-2011, 04:49 PM   رقم المشاركة : 6
ملكه صلاح
Senior Member

الصورة الرمزية ملكه صلاح

لي عوده معلش لازم اخرج

آخر مواضيعي

0 احبك ربي الحلقه الاخيره.....
0 ممكن حذف
0 يا الله
0 ماما علمتني
0 انتبهوا !!!

التوقيع

غير مقروء 12-02-2011, 04:50 PM   رقم المشاركة : 7
ملكه صلاح
Senior Member

الصورة الرمزية ملكه صلاح

ربنا يخليكي
وجزاكي الفردوس اي قلبي
لا شكر علي واجب
وبراحتك عايزه اي موضوع حطيه هنا بس معلش لازم اطلع دلوقتي

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abida  مشاهدة المشاركة موضوع راائع

جزاك الله الجنة.:119:
شكرا.

آخر مواضيعي

0 هكذا يكون الزوج الصالح
0 يارب سرطان ومليون جنيه
0 ممكن حذف
0 عين القلب
0 انت رايح فين بس

التوقيع

غير مقروء 12-02-2011, 05:03 PM   رقم المشاركة : 8
مروةمحمود (مراةالجنة)
Senior Member

الصورة الرمزية مروةمحمود (مراةالجنة)

مروةمحمود (مراةالجنة) غير متواجد حالياً

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ملكه صلاح  مشاهدة المشاركة وعليكي السلام يا ميرو وحشاني موت
ربنا يخليكي يا قلبي بجد انتي الاروع

وجزاكي مثل كل دعوه جميله طلعه من قلب صادق
يارب يوفقك وتخلصي الدوره اللي بتخديها

حلم جميل يارب تحقيقه يارب والله راضي عنك
شكرا ايه الكلمه دي مش عارفها ايه مفيش شكر بينا
نورتي

اللهم امين
ربنا يعزك ويسعدك يارب
دا نورك حبيبتى فى الله
ربنا يخليكى يارب
انتى وحشانى جداجدا ربنا يخليكى يارب
فى حفظ الرحمان

آخر مواضيعي

0 حمدلله على السلامه واجازه سعيــــــــــــدة ص12
0 التغير وسماحه الاسلام
0 ولدته أمهُ وهي ميتة
0 الاسباب التى تساعد على حفظ القراءن
0 الحمــــــدلله

التوقيع

الأُنس بكَ يا ربى هو جنتى فى دُنيتى ورضاك عنى يا ربى هىَ فرحتى فى اخرتى ،، أُحبــــك ربى ♥
يارب اجعلنا عباد ربانين نُعمرالأرض بالقيم والأخلاق وبالعمل والبناءوبالذكروالدعاء

غير مقروء 12-02-2011, 05:14 PM   رقم المشاركة : 9
نيره محمد 225
Senior Member

الصورة الرمزية نيره محمد 225

نيره محمد 225 غير متواجد حالياً

الحلقه جات فى وقتها والله يا ملكه ربنا يخليكى يارب ويكرمك افدتينى بشدددددددددددددددددده وربنا يجزيكى خير على هذه الافاده

حلمى يا ستى هو حلمك عوزه ادخل صيدله نفسى يا ملكه وعوزه الايام تجرى علشان اقرب من لصيدله خايفه اوى
ادعيلى لانى محتاجه الدعاء دا بشده لانى جتلى فتره كسلت فيها علشان اترتحت يوم من المذاكره

وطمنينى عليكى وربنا معاكى يارب وتبقى دكتوره اد الدنيا وتنصرى دينك ورسوولك وتبقا حاجه كده نفرح بيها طول عمرنا وترفعى راس والدك
ونقول
الدكتوره راحت الدكتوره جت

بس بقولك هتدخلى صيدله يا ملكه ان شاء الله وارهنك والله العظيم انا بجد عندى احساس بيقولى كده
يارب يكون حقيقى واكون معاكى يارررررررررررب

آخر مواضيعي

0 معا نحو طريق افضل,,,, منتدانا ينادينا للتغيير ... فهل من مجيب؟؟؟((عااااااجل))
0 مين اللى يقدر يقول ايه الصوره دى؟
0 سفينه على ضفاف النهر فهل من راكب ؟؟؟
0 عندما تبدأ يومك .. " بإبتسامة صادقة " .. فأنت إنسان رائع
0 قلب اللهـــــــــــــب

التوقيع

[IMG]https://fbcdn-sp***os-h-a.akamaihd.net/hp***os-ak-frc3/1391950_349927361810921_1774287_n.jpg[/IMG]
انا اللى رفضت اشوف جامع اذانه سجين فى وسط حصار وانا اللى اخويا كان راكع وهجموا عليه وضربوا النار (الحريه لعبدالله حمدى