لو وليّك ربك هينجيك من كل ضيق وغم، ومع العُسر دايمًا هتلاقي اليُسر، ولو غلطت فهو بيربيك تربية الحنون القريب عشان يرقيك أقوال مصطفى حسني

حلقة خاصة للرد على الأسئلة، والتي حاولنا فيها أن نجيب على بعض الأسئلة الخاصة بالمرأة كالحيض، وما يجوز لها فعله وما لا يجوز خلال هذة الفترة والطهارة منه، وعن التيمم وكيفيته .. للمشاهدة برجاء الضغط هنا جديد مصطفى حسني

آخر 10 مشاركات
موعد مع نجمة ... (الكاتـب : سوسن الجزائرية - آخر مشاركة : najua - مشاركات : 91 - المشاهدات : 92 )           »          شخابيـــط آخر الكشكول (الكاتـب : واحد من الناس - آخر مشاركة : نور القسام - مشاركات : 28956 - المشاهدات : 1178759 )           »          ميتة تستنجد بجارتنا (الكاتـب : حبي الي الله - مشاركات : 2 - المشاهدات : 3 )           »          # .. مُؤلِمَــــــة ... !! (الكاتـب : قلب لا يخشى غير الله - آخر مشاركة : habamasalm - مشاركات : 21 - المشاهدات : 129 )           »          خاطرة اعجبتني إهديها اليكم (الكاتـب : الحورية الصغيرة - آخر مشاركة : habamasalm - مشاركات : 4 - المشاهدات : 184 )           »          # البنت _ مش _ شهوه ... ! (الكاتـب : تلميذة عبدالله الشريف - آخر مشاركة : سارة المصرية - مشاركات : 8 - المشاهدات : 9 )           »          أنــا جيت يا بناويت ...... :) (الكاتـب : تلميذة عبدالله الشريف - آخر مشاركة : سارة المصرية - مشاركات : 17 - المشاهدات : 18 )           »          همسه في أذن كل فتـــــ*_*ــــــاه (الكاتـب : تلميذة عبدالله الشريف - مشاركات : 21 - المشاهدات : 2181 )           »          أسامح كل من أساء إلى شخصي (الكاتـب : مصطفى حسني - آخر مشاركة : لمى موسى - مشاركات : 14 - المشاهدات : 15 )           »          اسمحولي ،، اني أحيي معليميني بالمدرسه ^_^ (الكاتـب : تلميذة عبدالله الشريف - مشاركات : 10 - المشاهدات : 785 )

 
 
العودة   منتدى موقع مصطفى حسني > :: شباب وبنات :: > بنات النبي > قلبي ملك ربي
 
 

إضافة رد
أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 06-15-2009, 11:45 PM   رقم المشاركة : 501
rehamre
Senior Member





rehamre غير متواجد حالياً

الجنس: female

افتراضي

الحلقه
71


منى: انتي شايفاهم ياسارة؟.
سارة: يابنتي هنبقي في ناحية العروسة, بتبصي ناحية العريس ليه ,بصي هناك, اهو, مامتك اهي, انا شايفاها.
اقتربتا من ناحية المنضدة ,مكان جلوس عائلة منى.
سارة: ايه دا, ماما في نفس الترابيزة.
منى: تعالي نقعد على ماتدخل ميرنا .
جلستا على مقعديهما , بعد تبادل السلامات.
سارة: ايه دا؟, هو معتز ماجاش؟.
منى: يا بنتي, انا مش قلتلك لسه ما خلصش امتحانات.
سارة: اه, صحيح نسيت.
منى: بس بس , متبصيش, وائل اهه, اوعي يشوفنا.
التفتت سارة تنظر.
منى: انا مش قلتلك ماتبصيش, انتي غبية يا بنتي, اهو شافنا ,يارب ما يتغابا وييجي.
سارة: وايه المشكلة؟, بطلي روشة بقي.
اقترب منهم وائل.
وائل: ازيكو يا بنات, اخباركو ايه؟,انا مش عارف حد في هنا خالص, انا تقريبا في الترابيزة الي وراكو.
سارة: ازي حضرتك يا مستر وائل.
واشارت الي امها.
سارة: ماما, مستر وائل الي باخد عنده قانون.
وائل: اهلا وسهلا , ازي حضرتك .
واسقط في يد منى, فاضطرت لتعريف وائل بعائلتها, قال وائل وهو يسلم على مؤمن.
وائل: انا عارفك, صح؟.
قال مؤمن وهو يبتسم.
مؤمن: انت قريب ايمن منصور, صح, ايمن مديري في الشغل, اتقابلنا في فرحه, فاكر؟.
وائل: ايوة وانا اقول, ازيك عامل ايه؟.
مؤمن: الحمد لله, تعالي اقعد معانا, فيه مكان فاضي.
وائل: هو انا باين في الترابيزة الي جمبكو.
مؤمن: متخافش فيه مكان فاضي عندنا, اقعد يا راجل.
*****************
جلست منى تكاد تنفجر مما يحدث لها, كيف بالاقدار تكون مرتبة بهذا الشكل, مالذي يأتي بوائل في هذا الوقت, وأي صدفة حمقاء تجعله يتعرف على اخيها,وشعرت بالضيق اكثر حين دار حديث بين وائل ومؤمن عن العمل.
مؤمن: وانت دلوقتي بتشتغل في مكتب محاسبة باليل؟.
وائل: اه كنت بشتغل فيه الفترة الي فاتت, على ما اخلص السنة الي باخدها قبل م اتعين.
مؤمن: بس انت خلاص كده, بقيت معيد خلاص.
وائل: ايوة خلاص, فمبقتش اروح المكتب زي زمان, والله انا قلت للبنات يتدربو في الصيف ,في مكتب محاسبة.
مؤمن: دي فكرة حلوة فعلا.
سارة: والله انا محدش قالي حاجة.
احرج وائل قليلا, فاردف قائلا.
مؤمن: انا قصدي قلت لمني يعني على الفكرة, وهي تبقي تعرف البنات, قلتلها تبقي تجيبلي السي في لو عايزة اقدملها, وعلى الصيف يتطلع نتيجة الترينيز.
منى: انا قلت لحضرتك هفكر.
مؤمن: بس دي فكرة حلوة اوي يابنات, يعني بجد فكرو تدوله السيفيهات.
منى: ماقلت خلاص ,ان شاء الله.
ثم التفتت الي سارة.
منى: تعالي معايا التواليت.
وبعد ان ذهبتا.
سارة: مالك يا منى مقلوبة ليه؟.
مني: يعني عاجبك الي بيحصل ده ؟, مش كفاية انه جه, كمان اتصاحب على اخويا.
سارة: انا نفسي افهم انتي ايه الي مضايقك, دلوقتي وائل بقي وحش, بعد ما احمد راح.
منى: يا ذكية افهمي, دلوقتي احمد مبيطيقش فعلا حاجة اسمها وائل, ومش مطمن لاننا سايبين بعض, لما يعرف ان وائل اتصاحب على اخويا, تبقي ايه الظروف بقي؟.
سارة: امال كنتي بتكلميه وتعشميه على اساس ايه؟.
التفتت اليها منى في غضب.
منى: ايه تعشميه دي يا سارة؟, مش تاخدي بالك من كلامك؟, انا معشمتش حد.
سارة: طيب بلاش تعشميه , خليها ليه وصلتيه انه يتعلق بيكي؟.
منى: انا مضربتش حد على ايده , هو الي كان عايز يتعلق باي حاجة, وبعدين انا الي قلتله اتعرف على اخويا؟, ماهو كله من ميرنا الي جابته النهاردة.
سارة:ماهو انتي كده, تقعدي تحطي نفسك في مواقف بايخة ,وبعدين تلومي الناس على تصرفاتك.
منى: انا مش عارفة انا اعمل ايه يريحكو, انا مش سبت احمد, مش سايبني في حالي ليه؟.
سارة: عشان انتي ما سبتيش احمد وانتي مقتنعة, انتي سبتيه عشان زهقتي , بس مش عشان شايفة انك كنتي بتعملي حاجة غلط.
منى: طيب يا ست العاقلة, انا مش مقتنعة, ريحو نفسكو بقي.
وتركتها وانصرفت,فصاحت سارة خلفها.
سارة: انتي لو عايزة تحليها ,هتتحل يا مني.
******************
دخل مؤمن غرفة مني بعد عودتهم من الحفل.
مؤمن: انتي ماقلتليش ليه على حكاية التدريب دا؟.
منى: ماجتش فرصة, وبعدين انا افتكرته بيتكلم كدا وخلاص, مخدتش كلامه جد.
مؤمن: وناوية تعملي ايه؟, انا خدت بالي انك متضايقة من الموضوع, انتي مش عايزة تروحي ليه؟, هو وائل دا مضايقك في حاجة؟.
منى: لا , ابدا, دا بني ادم محترم جدا, بس هو انا يعني ,مش عايزة خدمات من حد.
مؤمن: دي مش خدمة ولا حاجة, هو مش هيعمل غير انه يقدملكو السي في, وهما بقي الي يقبلوكي ولا لأ, وبعدين انا شايف انها فرصة حلوة , يبقي عندك اكسبيرينس قبل ما تتخرجي, هو دا رأيي انا , لو انتي بجد مش عايزة تروحي براحتك.
منى: هو الموضوع مش كدا, انا بوعدك افكر في الحكاية بجد.
مؤمن: ماشي خدي وقتك.
واستدار يهم بالانصراف, ولكنه عاد, وكأنه تذكر شيئا.
مؤمن: هي......سارة صاحبتك, باباها متوفي؟.
منى: لا ,مين قال كدة؟.
مؤمن: اصل مامتها بس الي جت النهاردة.
منى: لا , عايش, بس هو مالوش في الجو دا, وليها اختين بنات, بس متجوزين.
مؤمن: هي الصغيرة؟.
منى: ايوة , بتسأل ليه؟.
مؤمن: عادي , بسأل عادي.
مني: بس انا ملاحظة انك قعدت تتكلم مع مامتها شوية, وقبل ما نيجي.
مؤمن: وايه المشكلة؟, مش بطمن على عيلة صاحبتك.
قالت بخبث.
منى: طيب....., اطمن, هي كويسة وعيلتها كويسة.
امسك رأسها ممازحا.
مؤمن: بت, متعمليش عليا ناصحة, مفيش حاجة.
ازاحت يده عن رأسها وهي تضحك.
منى: وهو انا قلت حاجة.
******************
اخذت ميرنا تضحك بشدة.
ميرنا: انتي لسه فاكرة؟, دانتي قلبك اسود.
منى: يا سلام يا ميرنا, بقي تطلعي قاصدة وفي الاخر مش عايزاني ازعل.
ميرنا: حرام عليكي دا عدا علي الخطوبة اسبوعين , وانتي لسه زعلانة.
منى: مانتي كنتي بتستهبلي.
ميرنا: انا كنت بس قاصدة اقعده جمبكو يمكن تتعرفو , بس مكنتش متخيلة خالص الي حصل دا, بقي يطلعو عارفين بعض , ويقعدو سوا.
منى: ومابيبطلوش يا ستي تليفونات من يوميها, كأنهم اناتيم.
ميرنا: والله انت حظك من السما, بس انتي الي مبتحمديش ربنا.
منى: حظ ايه انتي كمان.
اقبلت سارة .
سارة: مالكو مبسوطين ليه؟.
ميرنا: مني يا ستي , لسه فاكرالي الي عملته فيها في خطوبتها.
مني: هه؟؟, لقيتي ايه؟, طلعت بجد؟؟.
سارة: بيقولو هتطلع على النت كمان نص ساعة.
ميرنا: بسرعة كده؟, ليه هو احنا في ابتدائي؟.
اقبل ميمي.
ميمي: عرفتو؟؟, النتيجة هتتعلق شوية كدا.
سارة: تتعلق؟؟؟, دانا لسه سائلة ,قالولي هتنزل على النت.
ميمي: لا , اولي وتالتة بس الي نزلت على النت, بس كلها هتتعلق النهاردة, بعد ساعة كدة, انا سألت في شئون الطلبة.
ميرنا: وانت تسأل ليه؟, انت مش جايبها من الكنترول؟.
ميمي: ماهي ساعات بتبقي غلط.
منى: انا مش هروح الا لما تنزل, مادام نازلة النهاردة.
ميرنا: طب تعالو نقعد في حتة, بدل ماحنا واقفين كدا, لغاية ماتنزل.
************
وقفت سارة ممسكة بورقة وقلم, تكتب نتيجتها ونتيجة صديقاتها, بينما اطمأنت مني على نجاحها, ولكنها وجدت انها اخفقت بمادة , غضبت قليلا, ولكن بعدها هدأت, فقد كانت فترة الامتحانات فترة عصيبة بالنسبة لها, وهي اكثر من مشكورة على اجتيازها هذا الفصل الدراسي اساسا.
ووجدت قدميها لا اراديا تحملانها ,لتخترق التجمع حول نتيجة الصف الرابع, لتبحث عن نتيجة احمد, حتى وجدت اسمه "احمد محمد احمد امام".
وجدته في ثلاث مواد حاصل على تقدير "ض.ج".
لقد رسب احمد هذا العام






آخر مواضيعي

0 بعض أحاديث الرسول صلى الله عليه و سلم فى المرأة
0 آخر البنات المحترمات..
0 مولد لليهود فى مصر ... انقذوا مصر!
0 جبتلكوا شويه لبس للمحجابات جامد حدااااااااا .. انتى لسه بتقرى خشى اتفرجى!
0 دول طلعوا جنبنا دول طلعوا زينا

    رد مع اقتباس
غير مقروء 06-16-2009, 12:01 AM   رقم المشاركة : 503
rehamre
Senior Member





rehamre غير متواجد حالياً

الجنس: female

افتراضي

الحلقه
72


وقف احمد متسمرا امام الحائط المعلق به النتائج, اذا فالامر صحيح, واخبره به اصدقائه, لقد رسب هذا العام, والتقديرات ضعيف جدا, حتى انه لا يوجد امل ان ترفع التقديرات بدرجات رأفة,اذا الامر محسوم وبمنتهي القسوة.
طوال دراسته بالكلية لم يشعر احمد ابدا بالغضب او الذعر او حتى الدهشة حين رسب في المرات الثلاث السابقة, بل لقد كان يشعر بشيء من الارتياح, وكأنه اعتاد الامر, اما هذه المرة, فالامر ازعجه اكثر من أي وقت مضي, ان نجاحه هذا العام لا يتوقف عليه مستقبله فقط , انما تتوقف عليه علاقته بمني , ولم يتمن في حياته كلها النجاح مثلما تمني هذا العام, ولكن لا تأتي الرياح بما تشتهي السفن, ها هو يرسب, وتضيع مني من بين يديه بلا معارك, وان كان لديه امل في العودة اليها, فها هي كل اماله تتبدد وبعنف.
اقتربت شيرين من احمد, وهو شارد, فقاطعت شروده بهدوء.

شيرين: ايه يا ايمو؟, مالك؟.
اشار بيده الي النتيجة, دون ان يشيح بوجهه عنها اصلا, فنظرت شيرين تتبين سبب حزنه, ففهمت, قالت بمزاح محاولة ان تواسيه.
شيرين: وفيها ايه يا ايمو؟, يعني هي اول مرة؟, ماتبوزش كده كأنك مطلعتش الاول على الدفعة,تشير اب.
لم يجبها, انما اكتفي بهزة برأس .
شيرين: دانت زعلان بجد, فيه ايه بقي؟.
احمد: عادي, اديكي قلتيها , مش اول مرة.
نظرت اليه في اسف.
شيرين: انا سمعت بالي حصل بينك وبين كريم, معلش يا ايمو, بكرة تتصالحو.
احمد: مفتكرش.
شيرين: خلاص بقي, فكها متبقاش رذل, مااتعودتش عليك رذل.
احمد: واخبار محمود ايه؟.
شيرين: الحمد لله, اتثبت في شغله الجديد.
احمد: كويس.
وصمت مكتئبا , فسألته في حذر.
شيرين: انت سبت مني خلاص؟.
ابتسم في مرارة.
احمد: هي الي سابتني.
شيرين: معلش.
احمد: وبعدين خلاص بقي, انا هعيد السنة, يعني حتى لو كان.........اووووووف, يلا, الحمد لله.
نظرت اليه شيرين بشفقة, انها لم تره بهذا الحزن من قبل.
شيرين: خلاص بقي ياايمو, اهي سنة وهتعدي.
احمد: اول مرة احس ان السنة هتبقي ميت سنة, كأن الدنيا هتتغيرفي السنة دي, انا مخنوق اوي.
شيرين: ولا تزعل نفسك, يعني هو ايه الي كان هيحصل يعني.
احمد: كتييير.
وترك نفسه لتخيلاته الساخطة لما كان ممكن ان يحدث في هذه السنة لو نجحها, وتوقعاته لما سيحدث الان بعد رسوبه.
***********************
ميرنا: مني, انتي مش معانا خالص على فكرة.
منى: ليه كدا؟, انا معاكو اهه.
ميرنا: طيب كنا بنقول ايه؟.
منى: قلتلك معاكو...خلاص, بطلي رخامة بقي.
ميرنا: انا برضه الي رخمة؟.
سارة: يعني كده مؤمن خلاص, هيبطل يجي ياخدك من الكلية!!.
ميرنا: الحمد لله, يعني هنعرف نتأخر في الكلية براحتنا, بصراحة كان كاتم على نفسنا.
سارة: يا سلام يا ست ميرنا , يعني مؤمن كان كاتم على نفسك؟ , هو انتي حد يعرف يكتم على نفسك.
ميرنا: وانتي بتدافعي عنه ليه كأنك امه؟, وانتي مالك.
سارة: بقي انا ماليش دعوة يا مني,.... مني, اصحي فيه ايه؟.
صاحت فيهما منى.
منى: قلتلكو مفيش, يباي.
وقامت تتركهم, فلحقتها سارة توقفها من يدها.
سارة: مالك يا مني , مزاجك زي الزفت ليه؟.
ترقرقت في عينيها الدموع وقالت.
منى: مخنوقة , مخنوقة يا سارة مخنوقة.
صمتت سارة, وهي تنظر لدموع منى ,التي نزلت على وجنتيها, وقالت بهدوء.
سارة: عشان احمد سقط؟.
ادارت مني بوجهها بعيدا عنها.
منى: كنت فاكراه هينجح, وكنت فاكرة هنرجع لبعض, وكنت فاكراه هيشتغل,وكل حاجة هتتحل.
سارة: انتي كان عندك امل بجد؟, يا مني دانتي ادري الناس باحمد, بني ادم لا يعتمد عليه, وبانت اهي, اول القصيدة كفر, قالك هينجح, وسقط, يبقي تصدقي بقي ازاي انه كان هيشتغل, ويتقدم زي ما قال, دا واحد قضي في الدراسة سبع سنين والتامنة في السكة, هيتخرج من هنا عنده تلاتين سنة, يتضمن ازاي يشتغل ويتحمل مسؤلية؟, دا مش متحمل مسؤلية نفسه حتى, فيه راجل في سنه, لسه بياخد المصروف من بابا, الي زيه, عشان يكون نفسه عايزله عشرين سنة دا لو كفوه, وتلاقيه يتنطط, عايز يشتغل مدير من اولها, لا عايز يتعب , ولا ينجح, انا مش عارفة انتي ايه الي مزعلك؟, المفروض تحمدي ربنا انه خلصك منه, بعد ماكنتي مصممة على انك تفضلي معاه, انتي عملتي الصح, وربنا كافئك انه وراهولك على حقيقته, ايه المشكلة تاني؟, بيحبك؟, وايه يعني؟, الحب مش كلام زي مانتي فاكرة يا مني, الحب مواقف وتصرفات وعايز رجالة, تعمل ماتتكلمش وبس , هو لو كان بيحبك بجد زي مانتي فاكرة ,كان وراكي على الاقل انه مستعد يعمل حاجة, بدل ما يربطك جمبه بالسنين.
زادت دموع مني ولكن سارة لم ترحمها , اكملت كلامها , بمنتهي الصراحة.
سارة: وانتي لو فاكرة انك بتحبيه تبقي غلطانة, انتي عمرك ما حبتيه يا مني, لو حبتيه ماكنتيش زهقتي منه, مرة واتنين وتلاتة, وفكرتي تسيبي نفسك ولو لحظة تكلمي وائل, حتى لو مقتنعة ان مفيش بينكو حاجة, وماكنتيش خدتي قرارك انك تسيبيه قبل ما اخوكي يعرف حتى, بس انتي بس دلوقتي عايزة تصدقي انك زعلانة ,وانك كنتي بتحبيه بجد, بس دا بيتهيألك, الحب الحقيقي بيجي مع العشرة, وان ربنا يكون مبارك, مش نعمل الحاجة في السر ونقول ربنا مش بيباركلنا ليه؟,ونرجع نعيط ونقول سقط.
كفكفت مني دموعها ونظرت لسارة, وقالت.
منى: سارة, انتي عندك حق.
سارة: انا مبقولكيش كده عشان تقوليلي عندك حق, انا بفهمك لانك محتاجة حد يوعيكي, وانا عايزة اكون الحد دا, فكري في مستقبلك ومصلحتك, يا بنتي انتي لسه 18 سنة, لا رحتي ولا جيتي , ولسه ياما هتشوفي وتتعلمي, الدنيا مبتقفش عند حد, ومش عشان غلطتي في صغرك, تفضلي مكتئبة طول العمر, انتي من حقك تحسي بالامان وتطمني, واديني بقلك اهه كلام اتحاسب عليه, احمد دا عمره ما هيحسسك بالامان , انتي مش هتخلصي منه الا اذا كنتي عايزة دا, وانا نفسي تعوزي دا بجد,لان ساعتها, هيبقي البعد عنه سهل, ونسيانه سهل, والباقي ان شاء الله اسهل.
قالت مني بعد ان توقفت عن البكاء.
منى: انتي بتقوليلي الكلام دا عشان مصلحتي, انا عارفة, انا معاكي في كل كلمة قولتيها, وان شاء الله هعمل الي بتقولي عليه, وربنا يقدرني.
سارة: هو دا الكلام الي احب اسمعه منك, خليكي قوية , وتعالي على نفسك هتعرفي تتحكمي في مشاعرك ,وحياتك واختياراتك وحاجات كتير ان شاء الله, انا صحيح قسيت عليكي, بس انا كنت عايزة ابقي صريحة معاكي.
منى: انتي ماقستيش عليا ولا حاجة, انتي يهمك مصلحتي, وانا برضة المفروض من هنا ورايح اهتم بمصلحتي انا كمان, عشان متخافيش عليا.
جذبت سارة رأس منى تقبلها وقالت لها.
سارة: انا مش خايفة عليكي, انا عارفة انك عاقلة, وان شاء الله معادش مشاكل, ومش هنفكر في احمد دا تاني.
قالت مني في تصميم.
منى: ايوة يا سارة, مش هنفكر في احمد دا تاني ابدا, ابدا ابدا.
*********************
أ*ايه يا ابو حميد, مالك يعني ؟, كان ايه الي حصل, سقطت ,ايه الجديد يعني؟
مني كده ضاعت مني خلاص
مافي ستين داهية, هي كانت في ايدك اوي يعني؟, دانت الي كنت في ايدها ,بتجيبك يمين وشمال زي ماهي عايزة
بس انا بجد كنت ناوي انجح, واتقدملها
ناوي ومحصلش نصيب, ايه الي حصل في الدنيا يعني؟, والله بقي اذا هي موقفتش جمبك في محنتك تبقي ماتستاهلكش
بس انا مضمنش توافق انها تفضل معايا , بعد الي حصل, دانا كنت هستني الكام شهر الجايين دول بالعافية لغاية مانرجع لبعض
انت فاكر انها كانت هترجعلك لو نجحت؟, يابني انت الي زي مني دي داخلة على طمع, داخلة على خطوبة وجواز وتعالي كلم بابا, ولو مجتش متكلمكش تاني
يعني ايه؟
يعني الفيلم بتاع انجح الاول واشتغل, كان بس زحلقة عشان تريح دماغها منك
بس انا كنت موافق انجح واشتغل
ماهو عشان انت طلعت مغفل ووافقت , لو كنت قلتلها لأ, كانت رجعتلك , بس عشان انت وافقت هي قالت خلاص بقي, المركب الي تودي
ماتلعبش في دماغي
يابني فوق بقي لنفسك وبطل النكد الي انت معيشنا فيه دا, ايمو بجد, فوق وانسي مني دي بقي
ماهو معادش ينفع افكر فيها خلاص تاني, انا مينفعش ارفع عيني في عينها بعد كده
احسن ,جت من عند ربنا
بس انا مش عارف مالها السنة دي ملطشة معايا كده؟, يعني خسرت اعز اصحابي واختي وحبيبتي وسقطت كمان ,كله في وقت واحد , انا مش عارف بيحصل معايا كده ليه؟
عشان انت طيب وفاكر الناس زيك, انت بس لو تضرب الناس كلها جزمة وترجع زي زمان , هتبقي تمام ,دانت كنت وردة مفتحة,من ساعة بس ماعرفت مني دي وانت على طول ورا, جابتلك الفقر
سيبني بقي في الي انا فيه, مش ناقصة تريأتك وحياة ابوك, لو عايزني انساها بجد, بطل تتكلم
يعني هتنساها خلاص؟؟
هنساها خلاص
مفيش مني؟
مفيش منى
ولا حتى هتفكر فيها؟
هحاول
هو دا الي انا احب اسمعه منك, مفيش مني؟؟؟؟, دانا مش مصدق نفسي
مفيش مني ريح نفسك
مفيش مني, مفيــــــــــــــــــــــــــــــــش منــــــــــــــــى






آخر مواضيعي

0 to all who speak English.........
0 9 قصص واقعية من قصص الزواج العرفى
0 هكذا اخبرنا رسول الله بالتفصيل عن حال المسلمين هذا الزمان
0 قصة بنت في ثانوي ...قصه مؤثرة جداً
0 كيف ترى الرسول (صلى الله عليه وسلم)?

    رد مع اقتباس
غير مقروء 06-16-2009, 12:13 AM   رقم المشاركة : 504
rehamre
Senior Member





rehamre غير متواجد حالياً

الجنس: female

افتراضي

الحلقه
73


ميرنا: يااااه, هي البت دي لسه عايشة؟.
التفتتا مني وسارة لتريا عمن تتحدث ميرنا.
ميمي: "رشا عادي"؟, انتو عرفتو الي حصلها؟.
سارة: "رشا عادي", ايه دا؟.
ميمي : انتي متعرفيش ؟, دا الاسم الي طالع عليها, دي الجامعة كلها عارفة,انتو عرفتو انها ماشية مع عبد الحميد دلوقتي, عشان كده تلاقوها في كليتنا كتير.
ميرنا: هي محرمتش؟,بعد ماخوها عرف.
ميمي: ماهو بطل يجي الكلية بعد ماسقط خلاص, شكله ضاربها طناش, واخته بقي هايصة وهو مش هنا.
سارة: انت متابع اخبارها ليه؟.
ميمي: ولا متابع ولا حاجة , انا الاخبار بتجيلي لحد عندي, صاحبة نورا انتيمتي الي في اداب , معايا من ايام المدرسة, نورهان مانتو عارفينها, بتجيبلي الاخبار كلها.
ميرنا: وانت تموت وتلم اخبار.
ميمي: انتو عارفين ان نورا بتموت في ايمو.
تجهم وجه منى وادرات وجهها ,لتبدو منشغلة بشيء اخر.
ميرنا: طيب لم لسانك ده بقي الي عايز قطعه, ...انت ايه الي موقفك هنا اصلا, انت مش كنت مروح, يلا , ورينا عرض كتافك.
قال بدلع.
ميمي: ايه يا ميرو؟, هو انا قلت حاجة, اخص عليكي.
نظرت سارة لمني, ترقب التغيير الذي طرأ على وجهها منذ ان ذكر ايمو, فهمست في اذنها.
سارة: ايه يا موني؟, عدا اسابيع ع الموضوع احنا مش كنا نسينا.
تمالكت مني نفسها.
منى: ايوة نسيت , بس برضة مبقدرش امنع نفسي اني اتعب كل ما بسمع اسمه او اشوفه صدفة, انا صعبان عليا اوي من ساعة ما سقط, وصعبان اكتر انه ماحاولش يقربلي من يوميها.
سارة: يعني هو طلع راجل وفهم من نفسه,انتي تزعلي ليه؟, دانتي تفرحيله انه طلع بيفهم.
منى: انتي هتهزري؟.
سارة: لا خلاص, مش ههزر.
مرت رشا في هذه اللحظة من جانبهم ورمقتهم بنظرة احتقار, ثم ابتعدت وهي تختال,بقامتها الهيفاء.
ميرنا: البت المقرفة دي عايزة حد يكسر لها رقبتها, هي فاكرة نفسها ايه وهي طويلة كدة.
*********************
سار احمد امام كافيتيريا الشركة التي يعمل بها ابيه, حاملا كوبا من الشاي, وهو يفكر, لقد قرر التقليل من الذهاب للجامعة هذا الفصل الدراسي, وان يبدأ في البحث عن عمل, وقد طلب من ابيه ان يبحث له او معه عن عمل, ومر عليه بمحل عمله اليوم ليتحدثا ويبحثا سويا, وبينما هو شارد اصطدم بفتاة كانت تسير في الاتجاة المقابل , فانقلب الشاي عليه وعليها,فقال بانفعال.
احمد: مش تفتحي؟؟.
نظرت اليه الفتاة بعينيها الزرقاوين مندهشة من غضبه, فهو المخطيء, وقالت بحدة.
الفتاة: انا اسفة.
نظر اليها احمد غاضبا, فوجدها فتاة صغيرة الحجم, جميلة وبريئة , تنظر اليه في تحد,فلم يصمت وعاود الصياح.
احمد: يعني ينفع كده؟.
الفتاة: مانا قلت انا اسفة, مع انك انت الي غلطان.
نظر الي ملابسها الي اتسخت ,وهي تحاول تنظيفها بيدها , وجد ان ملابسها تأذت اكثر من ملابسه هو, وايقن انه هو المخطيء.
احمد: برضة, مش تبصي؟.
نظرت الفتاة الي ملابسه التي اتسخت قليلا, واخرجت منديلا مبللا من حقيبتها واعطته اليه, وقالت وهي تشير الي مكان ما.
الفتاة: خد نضف هدومك, التواليت من هنا ,ومتبقاش تمشي سرحان, وتضايق الناس وبعدين تزعق.
واستدارت عنه, وهي تذهب ناحية دورة المياة ,متمتمة.

الفتاة: قلة ذوق صحيح.
تابعها احمد ببصرهو يراقبها, انها فتاة جميلة محجبة نحيفة ,صغيرة الحجم ورقيقة ,ومع ذلك اشعرته بأدبها كم هو قليل الذوق, كان ينتظر منها ان تغضب او تصيح, فيصيح هو الاخر لينفث قليلا عن غضبه وتوتره, ولكنها لم تفعل, بل زادته حنق وغضب.
***********************
دخل مؤمن حجرة منى, وجلس , وبعد تبادل الحوارات المعتادة سألها دون مواربة.
مؤمن: مني, هي سارة صاحبتك دي بتحب حد؟.
مني: لا طبعا, سارة مالهاش في الكلام دا.
مؤمن: انا ماقلتش كلمت حد ولا لا, انا بسأل بتحب, ماهي ممكن تكون بتحب مع نفسها.
منى: لا, سارة دي ليها دماغ كده لوحدها,متعرفلهاش, بس في موضوع الحب دا, لا , سارة عقلانية اوي, وبتحكم دماغها على طول.
وصمتت تنظر اليه في شك ,ثم قالت.
منى: انت بتسأل عليها دايما, فيه ايه؟.
مؤمن: مفيش , انا بس بفكر, يعني البنت دي كويسة اوي ,وانا مستخسرها بصراحة.
منى: انت ايه؟, ناوي تخطب يعني؟.
مؤمن: بشوف يعني, بس الاول عايزك تجسيلي نبضها, شوفيلي هي موافقة الاول على مبدأ الخطوبة وهي في الكلية, وحاجات من دي, بس اوعي تجيبلها سيرتي, بس ابقي قوليلي ردها.
منى: ماشي, سيب الموضوع دا عليا.
مؤمن: بس ما تعمليش اكتر من الي قلتهولك, اناعارفك هتلخبطي الدنيا.
منى: لا متخافش, ان شاء الله همشيلك في الموضوع دا, انا بحب سارة اوي , واتمنالها كل خير.
*******************
جلس احمد في مكتب ابيه , يتحاور هو وصديقه الذي يأمل ان يخدمه في تشغيل احمد.
احمد: يعني هو مفيش تثبيت ياعمو شكري.
شكري: فيه طبعا , بس زي منا فهمت انت لسه متخرجتش, انت هتشتغل زي مؤقت, وبعدين لما تتخرج نبقي نشوف موضوع التثبيت.
الاب: يعني اعتمد عليك يعني يا شكري في الموضوع دا؟, انا خلاص كده هوقفله تدوير , هيشتغل معاك يعني؟.
شكري: ان شاء الله.
احمد: والشغلانة عادي اني اكون مش متفرغ , يعني مثلا ايام الامتحانات , هاخد اجازات.
شكري: ايوة , عادي, منا مشغل بنتي معايا كده, وهي برضة لسه في الكلية, فبتاخد اجازات ايام الامتحانات.
الاب: صحيح , هي مريم اتأخرت ليه؟, هي مش كانت معاك.
شكري: هي كانت طالعة ,بس وهي ماشية واحد غبي خبطها ,وقع عليها شاي.
اتسعت عينا احمد ,والرجل يتحدث.
شكري: هي بتنضف هدومها في التواليت وجاية.
وما ان انهي كلمته حتى انفتح الباب, ودخلت الفتاة التي صدمها احمد منذ قليل, فقال ابيه في مرح.
الاب: اهي مريم وصلت اهي, لسه بنجيب في سيرتك.
****************
وقف احمد في الاسانسير مع صديق والده وابنته وهو في قمة الحرج, لقد اهان الفتاة منذ قليل ولم يكن يعلم انها الفتاة التي سيعمل مع والدها, والاهم من ذلك انه لم يدرك لم فعل هذا, لقد كان حانقا وشاردا, مالذي جعله يفرغ غضبه فيها , دار كل هذا في رأسه بينما تفحص الفتاة بنظرة في الخفاء, لم يدر ماعمرها بالظبط فهي تبدو صغيرة جدا, من النوع الذي يود المرء ان يربت على رأسه, حتى صوتها حين تحدثت معهم بالمكتب, كان رقيقا وناعما كالاطفال ,وللغرابة لم يبد على ملامحها أي تغيير حين تعرفته بالمكتب, ولم تشر الي ما حدث بينهما.
حين وصل لمدخل الشركة قال الاب.

شكري: ماشي يا احمد , اشوفك ان شاء الله عندي في مكتبي يوم الخميس.
صافحه احمد وهو يقول.
احمد: ان شاء الله, مش هتأخر.
واستدار ينصرف , فسمع الاب يقول لابنته.
شكري: خليكي هنا ,هروح ادور العربية في الجراج, واجيبها عند المدخل.
فانتظر حتى اختفي الاب وتوجة ناحية الفتاة , وقال في حرج.
احمد: انسة مريم,......... انا اسف اوي , ..........قصدي يعني ....على الي حصل ,........ انتي فاهمة طبعا.
نظرت اليه الفتاة في شيء من البرود وقالت بهدوء.
مريم: حصل خير.
احمد: لا ....هو محصلش خير ....يعني انا كنت قليل الزوق .....وانتي كنتي....,يعني......
مريم: خلاص بجد حصل خير.
وادارت وجهها, فشعر احمد بالاحراج اكثر من ذي قبل, ولم يجد بدا الا ان يتراجع ويبتعد في اعتذار.
*********************
ردت مني على تليفون البيت .
منى: الو.
وائل: السلام عليكم ,منى؟, ازيك, انا وائل.
منى: مستر وائل, ازي حضرتك عامل ايه؟.
وائل: الحمد لله, اخبارك انتي ايه؟,......
منى: الحمد لله.
وائل:......,هو....مؤمن مش في البيت؟, اصلي بكلمه على الموبايل مقفول, هو موجود؟.
منى: لا والله , هو مجاش من الشغل , لما يرجع هبلغه ان حضرتك اتصلت,......؟؟.
وائل: وانتي عاملة ايه؟, عرفت انك شلتي مادة الترم دا.
منى: اهو الحمد لله على كل حال, هي ض بس ان شاء الله تكون رفع.
وائل: ان شاء الله.
منى: .................؟؟.
وائل: ......طيب, مش عايزة أي حاجة؟.
منى: لا شكرا .
وائل: طيب يا مني سلام.
منى: سلام.
م*اصل انا ناقصاك انت كمان
هو فعلا واد يفقع ,مستني ايه علشان ينطق
انا مش عايزاه ينطق انا عايزاه يبعد عني خالص, انا مش عايزة حاجة .ولا حد يقرب مني دلوقتي
اللللله؟,هو احنا رجعنا نحن تاني
ولا نحن ولا حاجة انا بس مش طايقة ولاد خالص, ياريت يطلعو من دماغي بقي
يعني ايه , بقي حتت واد معفن زي احمد يعقدك
لا, بس انا خلاص انا عايزة اقعد في بيتنا , والي عايزني يجيلي ومش عايزة حد عرفاه كمان, عايزة حاجة جديدة كده,يكون معرفوش ومشفتوش قبل كده, زي سارة كده لو ليها نصيب في مؤمن
احنا غيرنا بقي من سارة
يعني ايه؟
يعني عايزين حد كده , زي ما هي عاملة هتعملي , لمجرد التقليد؟
لأ طبعا, انا فعلا كان نفسي في كده قبل ما اقابل احمد
وبعد ما قابلتيه؟
لا عايزة ارتبط ولا اتجوز ولا حاجة, ولا عايزة اشوف جنس راجل جمبي تاني
يعني ايه؟, اتعقدتي؟
لا
ماهو كده يبقي اتعقدتي
ماشي , اتعقدت , محدش له عندي حاجة, برضة انا عند كلامي, لا عايزة احمد ولا وائل ولا أي حد






آخر مواضيعي

0 آخر البنات المحترمات..
0 كيف ترى الرسول (صلى الله عليه وسلم)?
0 جبتلكوا شويه لبس للمحجابات جامد حدااااااااا .. انتى لسه بتقرى خشى اتفرجى!
0 دول طلعوا جنبنا دول طلعوا زينا
0 قصه فتاه من ضحايا ستار اكاديمي

    رد مع اقتباس
غير مقروء 06-16-2009, 12:33 AM   رقم المشاركة : 505
الملاك البريء
Senior Member
 
الصورة الرمزية الملاك البريء





الملاك البريء غير متواجد حالياً

الجنس: female

افتراضي

لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا لالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا لالالالالالالالالالالالالالالالالا







آخر مواضيعي

0 لبيك يا اقصى
0 مهرجان الاقصى
0 ضع بصمتك للمنشد الرائع موسى مصطفى
0 كفى عبثا باللباس
0 فيديو انشودة المنشد الرائع عمر الصعيدي "" يا اردنا ""

    رد مع اقتباس
غير مقروء 06-16-2009, 12:39 AM   رقم المشاركة : 506
بوسي
Senior Member
 
الصورة الرمزية بوسي






بوسي غير متواجد حالياً

الجنس: female

افتراضي

حيرتوني اول مرة مااقدرش اتخيل نهاية عن جد قصة رائعة
بس اتمنى انها تفشل العلاقة بينهما عشان ميخليش البنات تتشجع و تقول حخليه يتجوزني سي معملت منى و اللي كتير الصدفة خلتهم يتجوزوا







آخر مواضيعي

0 يا متزوجات عندي استفسار ممكن تردو علي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
0 اذا سئلت هل ستجيب هكذا ؟
0 الى كل الرجال و النساء
0 يا متزوجات عندي استفسار ممكن تردو علي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
0 هو انا كده ابقى معقدة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    رد مع اقتباس
غير مقروء 06-16-2009, 12:41 AM   رقم المشاركة : 507
سمسمة نبيل
Junior Member





سمسمة نبيل غير متواجد حالياً

الجنس: female

افتراضي

زي ما توقعت ان مؤمن معجب بسارة

وانشاءالله متوقعة ان مني هتتخطب لوائل
واحمد هيحب البنت اللي خبطها دي وهينسي مني

صح يا ريري؟

مشكورة ياقمر







آخر مواضيعي

    رد مع اقتباس
غير مقروء 06-16-2009, 12:41 AM   رقم المشاركة : 508
ilham86
Junior Member





ilham86 غير متواجد حالياً

الجنس: female

افتراضي

ياريت يا ريهام تنزيلي كل الحلقات والله رووووعة وانا على نار هههه







آخر مواضيعي

0 انا جديدة ومحتاجة دعواتكم يا عفيفات الله يجعمنا جميعا في الحنة

    رد مع اقتباس
غير مقروء 06-16-2009, 12:45 AM   رقم المشاركة : 509
نسرين حسن
Senior Member






نسرين حسن غير متواجد حالياً

الجنس: female

افتراضي

بدي اسئل سؤال بس ما تتضحكوا علي من اول الحلقلت عم تكتبي كلمة { رخمة } شو معناتا
احسن ما تضل حسرة بقلبي







آخر مواضيعي

0 تبليغ عن رسالة زائر بواسطة نسرين حسن

    رد مع اقتباس
غير مقروء 06-16-2009, 12:46 AM   رقم المشاركة : 510
toaa
Senior Member





toaa غير متواجد حالياً

الجنس: female

افتراضي

ميرسي اوووووووووووووووووووووووووووي ياريهام على الحلقات
بس كده كل حاجة اتلخبطت وشكل كده احمد هيتجوز مريم بس لسة مش عارفة احدد منى هتتجوز مين او شكلها مش هتتجوز حتى
وماتتأخريش علينا يا ريمو ياحلقات
وشكرا يا حبيبتي على مجهودك وتعبك معانا







آخر مواضيعي

0 والله انا لواحدي ومحتاجاكو معايا يا بنات
0 اتحداكم لو مغلطوووووووش!!!!
0 لحد كده وكفايه بقى
0 هذا حظ الشيطان منك
0 الموضوع مهم جدااااااااااااااااااااااااااااااا

    رد مع اقتباس
إضافة رد

أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع

ابحث في منتدى وموقع الأستاذ مصطفى حسني


New Page 1

Powered by vBulletin® , Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.